kkk

20:11 اردیبهشت 10، 1403

شهریور 26، 1401

نحوه استفاده از پودر کلر در استخر چیست؟

استخرهای عمومی یکی از مکان هایی هستند که باید طبق قوانین خاصی ضدعفونی شوند چرا که رطوبت ثابت، قابلیت پرورش جلبک و ویروس را در این محل ها یه همراه دارد. عدم توجه به قوانین نظافت استخرها می تواند منجر به کاهش کیفیت، تشکیل رسوبات در کف استخر و دیواره های آن، انتشار بوی نامطبوع و ناخوشایند شود. در این مقاله قصد داریم تا در ارتباط با نحوه استفاده از پودر کلر در استخرهای شهر همچون پارک آبی دانش کرج صحبت کنیم. بنابراین تا انتها همراه وبسایت استخر بلیط باشید.

 

انتشار ویروس در آب استخرهای خانگی

 

همانطور که در موارد بالا نیز اشاره کردیم; استخرها یکی از رایج ترین مکان ها برای رشد و انتشار ویروس ها هستند که برخی از این ویروس ها به سرعت در مکان های مرطوب رشد کرده و می توانند بسیاری از افراد را در یک منطقه آلوده کند. اگر راه های جلوگیری از انتشار ویروس در استخرهای عمومی و خانگی رعایت نشود، می تواند به یک فاجعه بزرگ همچون بیماری های پوستی تبدیل شود. اگرچه این موضوع در استخرهای عمومی همچون موج های آبی مشهد به دلیل جمعیت زیاد مقاضیان  بسیار مهم است و نیاز به نظارت سازمان یافته بهداشتی دارد، اما در استخرهای خانگی اهمیت چندانی ندارد.

 

رایج ترین ویروس های زنده در استخرها

 

در بین ویروس هایی که تاکنون در استخر شناخته شده اند، زگیل و تبخال شایع ترین میکروب هایی هستند که اغلب در اطراف استخرها منتقل می شوند. این دو ویروس برای رشد و انتقال به شدت به آب و رطوبت وابسته هستند و معمولا این شرایط در استخرها به خوبی برای تکثیر آن ها مهیا می باشد. در واقع پا یکی از مهم‌ترین قسمت‌های بدن هر انسانی است که ویروس‌های مختلف از جمله زگیل‌ها در داخل استخرها در کمین انتقال و عفونت به این ناحیه حساس هستند. غالبا این دو ویروس هرگز از بدن افراد خارج نشده و متاسفانه درمان خاصی تا به امروز برای آن وجود ندارد.

 

 

آیا باید استخرهای منزل را با پودر کلر ضدعفونی کنیم؟

 

با این فکر و تصور که همه اعضای خانواده شما سالم بوده و هیچ گونه ویروسی را منتقل نمی کنند, ممکن است به استفاده از پودر کلر در استخر منزل خود توجه ویژه داشته باشید، اما بهتر است بدانید که برخی از ویروس ها تنها با دستگاه هایی مانند میکروسکوپ قابل مشاهده هستند.

 

انواع کلرهای استخر

کلرهایی که معمولا در استخرهای بزرگ همچون پارک ساحلی آفتاب و موج های خروشان مشهد استفاده می شود, دارای ترکیبات خاصی هستند که برای ضدعفونی مورد استفاده قرار می گیرند. این ترکیبات عبارتند از:

  1. کلر بر پایه کلسیم کلر(هیپوکلریت کلسیم)
  2. کلر با پایه سدیم کلر(هیپوکلریت سدیم)
  3. گاز کلر

امروزه پودر کلر بر پایه ماده کلسیم که یک ماده سفید رنگ است, برای تمیز کردن میوه ها، سبزیجات، توالت ها، استخرها و محیط های آلوده به ویروس استفاده می شوند که این ماده با خلوص 65 تا 70 درصد در بازارهای داخلی و خارجی موجود هستند. نوع دیگری از کلر مبتنی بر کلسیم بوده به صورت قرص های کوچک و بزرگ تولید شده و کاربردهای مشابه کلر پودری را برای افراد به همراه دارد.

 

نحوه استفاده از پودر کلر در استخرهای خانگی

کلرزنی استخر بسیار آسان بوده و نیاز به تجربه خاصی ندارد اما قبل از استفاده باید نحوه قرارگیری آن را به صورت تئوری یاد بگیرید. برای استفاده از پودر کلر تنها به یک دستگاه کلرزنی نیاز دارید که کلریناتورهای اتوماتیک بهترین دستگاه های موجود برای این منظور به کار گرفته می شود. این دستگاه ها اساسا مجهز به PH متر آب بوده و در صورت وجود ویروس و میکروب در آب, میزان قلیایی یا اسیدی بودن آب را به شما اطلاع می دهد.

 

مزایای استفاده از پودر کلر

پودر کلر با تاثیر بر ساختار اولیه انگل ها, ویروس ها و نابودی کامل آن ها بر سطوح، محیطی کاملا امن و مناسب را برای سرگرمی افراد ایجاد می کند. همانطور که تجربه کردید; شنا در آب پر از ذرات درشت و انواع جلبک ها خوشایند نبوده و با حساسیت های پوستی زیادی همراه است. به طور کلی پیشگیری از انتشار ویروس ها، اسهال، استفراغ، بیماری های پوستی و التهاب های حاد و مزمن را می توان یکی از مزایای شنا در استخر ضدعفونی شده با پودر کلر دانست.

 

آیا استفاده از پودر کلر ضرر زیادی دارد؟

آیا استفاده از پودر کلر ضرر زیادی دارد؟

اگر کلر به درستی و با مقدار مناسب استفاده شود، ضرر چندانی به همراه نخواهد داشت. در صورتی که کمتر از مقدار مورد نیاز کلر در اب ریخته شود, آب اسیدی می شود و به احتمال زیاد نمی تواند تمامی ویروس ها را در سطح استخر از بین ببرد. قلیایی بودن یا اسیدی بودن آب سبب بروز مشکلات زیادی برای مصرف کنندگان از استخر می شود که عبارتند از:

 

  1. عدم شفافیت و کدر شدن آب
  2. رسوب کلر به دیوار استخر
  3. تخریب تجهیزات استخر سرپوشیده
  4. سوزانده شدن چشم
  5. خشکی پوست و ریزش مو
  6. از بین رفتن آب بند داخلی استخر
  7. زنگ زدگی تجهیزات فلزی به صورت زنگ زده

 

هزینه ضدعفونی استخر با پودر کلر چقدر است؟

تا اینجای مقاله در ارتباط نحوه استفاده از پودر کلر در استخر صحبت کردیم و اکنون در این پاراگراف در ارتباط با هزینه ضدعفونی استخر با این ماده ضدعفونی کننده بیان می کنیم. به طور کلی فروش مواد شیمیایی اعم از کلر و سایر مواد موجود در دنیا با قیمت کم و پایین انجام نمی شود و خرید آنها منوط به پرداخت هزینه های بالایی می باشد چرا که ترکیبات موجود در این ماده گاها به صورت وارداتی می باشد.

پودر کلر در مقایسه با نتیجه عالی که به دنبال دارد, قیمت چندان زیادی را ندارد و با صرفه جویی اندک از سایر هزینه های زندگی, به راحتی قابل خریداری می باشند. با توجه به اهمیت سلامت انسان در برابر انتقال انواع ویروس ها به ویژه زگیل و تبخال, توصیه می کنیم هیچ وقت از استخرهای ضدعفونی نشده,استفاده نکنید.

 

نتیجه گیری

مردم از دیرباز تاکنون به شنا و ورزش های آبی علاقه زیادی نشان داده اند و حتی به بهانه پیشگیری از بیماری های مختلف, از علاقه ذاتی آن ها کاسته نشده است. امیدواریم تا اینجای مقاله در مورد نحوه استفاده از پودر کلر در استخر و ارزش واقعی این ماده باخبر شده باشید. تمامی این روش های گفته شده صرفا برای سلامتی شما بوده و بنابراین بهتر است روش های پاکسازی آب در استخرها را جدی بگیرید.